Saturday, August 12, 2017

Mati Kilo : 9 Punca Pisang Kehilangan Berat

MATI KILO : Apa Tu?

Kilometer pernahlah kami dengar. Kilo Mati tak pernah pula.

Pertama kali kami mendengar istilah mati kilo semasa berurusan dengan peraih pisang di Kelantan. Pada mulanya, memang tidak faham juga.

Tapi sebagai peladang dan usahawan baru,  jangan segan bertanya jika tidak faham.

Mati kilo ialah istilah yang digunakan bagi menunjukkan pengurangan atau penyusutan berat buah selepas tuaian. Memandangkan ada banyak keadaan yang dilalui oleh hasil tuaian sebelum dijual, jadi kita perlu berhati-hati supaya hasil jualan diperolehi secara maksimum.

Ada mati kilo yang boleh meningkatkan harga buah, namun kebanyakannya menurunkan harga.

Apakah punca mati kilo?

1.  Buah terlalu masak dan gugur dari tangkai. Buah seperti ini sukar dijual dan mengurangkan harga jualan kerana pengedar menanggung risiko buah rosak sebelum habis terjual.

2. Ketika diangkut, buah patah atau tertanggal dari tangkai atau sikatnya.

3. Ketika proses memotong tandan atau menyikat pisang, buah terpotong atau terhiris.

4. Buah berkait rapat dengan air. Penyusutan isipadu air dalam buah berlaku apabila tempoh masa di antara selepas tuaian dengan jualan itu besar. Buah akan semakin ringan dan kekurangan air. Penyusutan boleh berlaku dengan ekstrem terutamanya jika berlaku pemeluhan buah dan suhu penyimpanan yang tinggi.

5. Buah yang paling bawah di dalam satu-satu tandan biasanya kecil dan tidak menepati piawai buah yang boleh dijual. Biasanya buah kecil akan dibuang. Ini juga mengurangkan berat kilo buah.

6. Pisang mempunyai tandan. Sekiranya mati kilo dibuat dengan cara membuang tandan dalam proses menyikat, harga sekilo pisang akan meningkat sedikit.

7. Sesetengah pisang perlu diperam. Berat pisang yang diperam akan menurun berbanding berat sebaik sahaja selepas tuaian.

8. Adakalanya pokok tidak dapat menampung berat buah yang hampir masak terutamanya ketika ada angin kencang. Pohon boleh tumbang dan mencederakan buah yang menunggu masa untuk dituai.

9. Buah cedera semasa pengangkutan. Kecederaan lazim adalah buah lebam, penyet, terbelah, merekah dan tercabut kulit. Buah akan jatuh gred. Harga keseluruhan pun menurun.

Nota Bisnes Pisang
291116

_________
Ikuti perkongsian tips, teknik, nota bisnes dan penanaman pisang di
http://fb.me/notabisnespisang

No comments:

Post a Comment

Pelan Pemulihan Ladang Siri 1

Apabila ladang pisang terkena penyakit, kita perlu mengambil tindakan segera bagi mengatasi masalah tersebut. Jikalau kita lambat ambil tin...